مصطفی محمودی؛ بهار بیشمی
چکیده
گردشگران میتوانند محیط زیست را به خطر بیندازند، باعث تغییر آن شوند و آثار منفی بسیار زیادی در آن به بار آورند؛ اما شناخت صحیح فعالان گردشگری از آموزههای دین و بزرگان درباره حفظ محیط زیست و پایبندی ...
بیشتر
گردشگران میتوانند محیط زیست را به خطر بیندازند، باعث تغییر آن شوند و آثار منفی بسیار زیادی در آن به بار آورند؛ اما شناخت صحیح فعالان گردشگری از آموزههای دین و بزرگان درباره حفظ محیط زیست و پایبندی به این ارزشها میتواند به کنترل و نظارت رفتار صحیح خود و گردشگران در محیطهای طبیعی کمک کند. از اینرو، هدف این پژوهش نحوة تأثیر آموزههای اسلامی رضوی بر خرید محصولات و خدمات گردشگری دوستدار طبیعت است. نوع پژوهش توسعهای کاربردی و توصیفی پیمایشی بوده و جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامهای متشکل از 37 سؤال و انتخاب هدفمند نمونة 102 نفری از فعالان صنعت گردشگری انجام گرفته است. یافتههای پژوهش از تأثیر مثبت متغیر آموزههای اسلامی رضوی بر جمعگرایی فعالان گردشگری حکایت دارد. همچنین بر مبنای یافتههای پژوهش، میان جمعگرایی با دغدغة زیستمحیطی و تمایل به پرداخت، سواد زیستمحیطی با تمایل به پرداخت، دغدغة زیستمحیطی با تمایل به پرداخت برای محصولات و خدمات سبز گردشگری ارتباط وجود دارد؛ اما میان آموزههای اسلامی رضوی با سواد زیستمحیطی و سواد زیستمحیطی با دغدغة زیستمحیطی ارتباط معناداری مشاهده نشد. تبیین کاربردی دیدگاههای محیط زیستی اسلامی رضوی در حوزههای گردشگری و ثبت روز ملی محیطبان مصادف با میلاد امام هشتم(ع) بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود.